Update 27 mei 2026
Ja, inderdaad. Alweer een update. Ik heb deze keer al zoveel te schrijven dat ik even terug ga naar mijn twee wekelijkse update routine. Ik weet niet hoe lang dit gaat duren maar dat vindt je van zelf wel uit.
Ik doe deze update maar in de beroemde chronologische volgorde.
Ik heb de vorige keer geschreven dat het weer nog niet echt mei weer is. Het blijft hier koud en het regent nog steeds veel.
Gelukkig was het de zaterdag na mijn laatste update mooi weer. Dat wil zeggen het was droog en het waaide niet. De zon kwam niet door de dikke laag met grijze wolken heen. Maar het was mooi weer om buiten te werken.
Ik heb gedaan wat ik al lang van plan was. Namelijk mijn twee groentebedden aanpassen. De ene was te breed en ik kon niet in het midden van het bed komen zonder dat ik er in moest staan. En de andere was te smal om er iets fatsoenlijk in te kunnen zaaien of planten. Tevens had deze nog dat witte net wat ik twee jaar geleden heb gemonteerd en waar ik geen gebruik voor heb dit jaar. Dit is nu ook weg. Beide bedden zijn nu zo breed dat ik zonder problemen bij alles in het midden kan komen.
Hier onder enkele voor en na plaatjes.
Ook de in de vorige update genoemde vierkanten liggen grotendeels in de tuin. Dit was nog wel een redelijke klus. Passen en meten, zode verwijderen en zorgen dat alles een beetje recht ligt. Ook dit is mooi gelukt. Ik heb nu nog enkele bomen waar zo’n vierkant omheen moet maar ik moet nog even wachten tot de narcissen zijn uitgebloeid. Deze wil ik dan opgraven en verspreiden. Nu bloeien ze nauwelijks en dat komt volgens mij omdat ze te dicht op elkaar staan.
Hier onder enkele plaatjes van de vierkanten om struiken activiteit.
Ook de kussens voor de zelf gemaakte tuinstoelen zijn nu eindelijk klaar. Kreeg het in het begin niet voor elkaar om de stof mooi recht af te knippen. Na een tip van iemand dat je de stof beter kunt scheuren ging het snel. De tip klopte inderdaad. Je knipt de stof in en dan begin je te scheuren. En dit gaat mooi recht. Toen ik dit trucje door had was het scheuren en naaien.
Tevens had ik onder tussen van die kleine knijpertje gekocht. Die kun je dan gebruiken in plaats van spelden. Maakte het werk ook een stuk makkelijker. De laatste twee hoezen, die ik gescheurd heb, zien er dan ook acceptabel uit. Het kan allemaal natuurlijk een stuk netter maar voor nu is het goed genoeg.
Ik ga komende winter eens uitzoeken of zoiets niet een karweitje is voor de lockmachine die ook nog boven in de kast staat. Volgens mij krijg je mooiere afgewerkte kanten al je zo’n machine gebruikt.
De kussen heb ik al even geprobeerd en je kunt er prima in zitten.
Hier onder enkele plaatjes van de kussenhoezen maken activiteit.
En natuurlijk moest ik ook weer eens wat nieuws kopen. Ik heb een kleine kas gekocht met het idee om daar wat tomaatplanten in te zetten. Ik heb twee plekken waar ze kunnen staan met veel licht maar ze krijgen daar te weinig zon.
Deze kas was zo goedkoop dat ik hem maar gekocht heb. Dit om te kijken of een kas wat is voor mij en hoeveel extra werk ik krijg.
Het monteren ging wel zonder problemen en het frame was een stuk steviger dan dat ik had verwacht. Het grootse gedeelte heb ik binnen in elkaar gezet. Toen het een avond droog weer was heb ik alles naar buiten gedragen en de kas opgebouwd. Plastic erover en klaar is de kas.
Het grootste nadeel van deze kas is wel de deur. Die heeft twee ritsen aan de zijkant. De boven kant zit vast. Je moet dus altijd twee ritsen los maken om fatsoenlijk toegang te hebben tot de kas. Ik hou het meestal bij één en heb dan net genoeg opening om door te kruipen.
Wat ik verder van de kas moet denken weet ik nog niet. Ik ga er de komende tijd planten en bakken met zaad er in zetten en kijken hoe goed alles groeit en kiemt.
Hier onder een paar plaatjes van het opbouwen van de kas.
En nu begint het mooi op te schieten met deze update.
De zomermarkt daar moeten we het ook nog even over hebben. Deze was namelijk afgelopen zaterdag en was een groot succes. Heel veel bezoek.
Door het slechte weer wat ze voorspelden hadden we alles binnen. Beetje krap maar het ging. Leuk om te zien dat er aan het begin van de markt een rij met mensen voor de deur stond die naar binnen wouden.
Alle verkopers waren zeer tevreden over de verkoop. Een gedeelte was zelfs compleet uitverkocht.
Zelf had ik ook geen klagen. Dacht niet veel te verkopen van wat ik had, maar het meest was weg. Alle suikererwten, aspergebonen en aardbeien planten die ik mee had waren na twee uurtjes allemaal weg. Verder hing er een gezellig en ontspannen sfeertje. Bijna iedereen ging wel even zitten en kocht een kop koffie met een stuk taart. En de jeugd ging natuurlijk voor ijs, frisdrank en een broodje worst.
Ik was om tien uur in het buurthuis om de deur te openen zodat de verkopers konden beginnen met het inrichten van hun stand en om half vier kon ik de zelfde deur weer op slot doen. Toen was iedereen weg en hadden we alles schoongemaakt.
Hier onder een paar plaatjes van de markt.
Zelf heb ik ook nog een klein beetje ingekocht op de markt. Ik heb er al eerder over geschreven maar in Bjoa woont iemand die betonnen tuinfiguren maakt. En die vrolijk glimlachende bij vindt ik wel één van de leukste figuren die ze maken.
Alle bijen die ik tot nu toe gekocht heb heb ik weg gegeven maar nu wou ik er ééntje voor mij zelf. Heb hem, of haar, bij de ingang van het terras gezet. Iedereen die nu op bezoekt komt wordt verwelkomt door een lief bijtje.
Ook had ik nog geluk. De plaatselijke jeugdclub had een taarten loterij en ik was zo gelukkig dat ik vier grote erg lekkere koeken won. Deze heb ik met de Pinksteren opgegeten en waren erg lekker.
Plaatjes van de bij en koeken hier onder.
Tussen door had ik ook nog een nieuwe afwasmachine besteld. Ik moest zo’n Ikea inbouw afwasmachine hebben en de dichts bijzijnde Ikea winkel is in Stavanger. Gelukkig hebben ze een kleine keukenafdeling in Haugesund. Bestel je iets dan kun je je bestelde waren daar op bepaalde tijden afhalen. Als je lid bent van Ikea dan kost het bijna niets om het in Haugesund te krijgen.
Het inbouwen is nog niet helemaal klaar. Deel één, de afwasmachine op de plek zetten ging mooi vlot. Deel twee ging niet. Deel twee is de houten deur voor de afwasmachine monteren zodat die niet opvalt in de keuken. Hier voor moest ik een twee millimeter houtboor gebruiken. En die had ik natuurlijk niet. Drie millemeter was de dunste die ik had. Dus twee millimeter moet ik eerst kopen voor ik verder kan met de afwasmachine.
Verder gebeurd er in de tuin nog niet zo veel. Ik heb wel de eerste rabarber geoogst. Die is netjes schoon gemaakt de diepvries ingegaan. Daar ga ik later wel iets lekkers van maken.
Ook heb ik voorbereidingen getroffen om van alles te kunnen planten en zaaien. Maar hier over de volgende keer meer.
En dan heb ik het meeste wel geschreven voor deze keer. Komend weekend is een weekendje Stavanger. Vrijdag heen. Ikea en wat andere winkels bezoeken. Zaterdag de Energie estafette lopen met wat collega’s en zondag naar de Preikestolen.
Wel, dat was het voor deze keer. Tot de volgende keer maar weer.