Update 13 mei 2026
En plotseling is het alweer update tijd. En even plotseling zitten we al in mei. Al moet je voor dat laatste wel op de kalender kijken wat echt mei weer hebben we hier nog niet. ‘s Morgens is het steeds net boven het vriespunt en overdag komt de lucht temperatuur amper boven de tien graden. Alleen als je uit de wind zit en de zon schijnt dan is het goed buiten zitten. Tenminste als het niet hagelt of regent.
Verder gaat het hier eigenlijk best wel rustig zijn gangetje. Zoals gewoonlijk nog weer wat vrijwilligerswerk gedaan bij de school. De laatste tijd was dat vooral verven. Tevens schiet het nu op in de school, Ik schat dat het gebouw voor ongeveer 90 procent klaar is.
Afgelopen vrijdagavond was er een informatie bijeenkomst voor diegene die meer wilden weten over de Montessori leer methode. Hier waren alle leraren aanwezig en die vertelden over het verschil tussen een gewone school en een Montessori school. Ga dat hier niet allemaal verklaren want dan wordt het wel een heel erg lange update maar interessant was het wel. Tevens konden we na de bijeenkomst nog even rondwandelen in de school en even bijpraten met andere vrijwilligers.
Voor diegene die deze site met al zijn updates al een tijdje volgen kunnen zich misschien nog herinneren dat ik een poosje in een bouwmarkt heb gewerkt. Helaas, is het nu zo dat die bouwmarkt de deuren definitief heeft dicht gedaan. Dit kwam voor mij niet als een verrassing.
Als ik vergelijk hoeveel verschillende waren we in de winkel hadden in die tijd dat ik er werkte en hoeveel ze het afgelopen jaar nog hadden dan was het verschil wel zo groot dat je denkt, van zo weinig waren kunnen ze de boel niet draaiende houden.
Kwam zelf ook niet zoveel meer bij de bouwmarkt. Meestal was dat om verf te kopen. Gelukkig zit er in de buurt nog een bouwbedrijf dat ook verf verkoopt. Tevens start een doe-het-zelf zaak nu ook met de verkoop van verf. Dus ik kom niet zonder verf en bouwmaterialen te zitten.
Ondanks het koude voorjaar denk ik al wel aan de warme dagen die gaan komen. Een klusje dat ik dit jaar wil doen is het verven van alle betonmuren rondom en onder mijn huis. En voordat je dit kunt gaan verven moet eerst alles schoonmaken. Vorig jaar heb ik uitgevonden dat dit het handigst en snelst gaat met een goede staalborstel. De muur op de foto was binnen een uurtje schoon. Voordat ik hem ga schilderen ga ik er nog een keer met de staalborstel overheen om de laatste losse restjes te verwijderen. Vervolgens moet er een primer en dan is het verven maar.
Hier onder een paar plaatjes van een stuk muur wat ik schoongemaakt heb. Ook aan de voorkant van het huis heb ik al een gedeelte klaar voor verven.
Ook de voorbereidingen voor het tuinseizoen zijn in volle gang. In de tussenetage begint het nu aardig vol te raken. Ik zaai en stek elke week een beetje. Gedeeltelijk voor mijn eigen tuin en gedeeltelijk voor de zomermarkt die we binnen kort weer gaan houden.
Rond de meeste bomen en struiken heb ik nu een houten kant zodat ik het gras rond de bomen en stuiken makkelijk kan maaien zonder de bomen te beschadigen. Om dat nu rond alle bomen en struiken te krijgen heb ik weer wat oude afgedankte pallets meegenomen van mijn werk. Deze uit elkaar geslagen en de planken gebruikt voor de kanten. Ik was er trouwens wel een paar meer kanten nodig dan dat ik dacht. Er staan nog maar liefst veertien bomen en stuiken in mijn tuin waar nog geen kant omheen ligt. Alle veertien liggen nu klaar. Nu is het wachten op een dag met mooi weer en dan kan ik ze in de tuin zetten.
Verder is er in de tuin nog niet veel gebeurd. Zoals al geschreven is het hier nog steeds erg koud. Alles groeit en bloeit wel maar het gaat erg langzaam. Ik vindt het nog te koud om stekjes buiten te zetten of buiten te gaan zaaien in de volle grond. Het risico op nachtvorst is nog veel te groot. Gelukkig heb ik een natuurtuin en doen de pinksterbloemen en paardenbloemen het goed.
Hier onder een paar plaatjes van de tuin
Ik heb hierboven de zomermarkt al genoemd. Om hier wat meer reclame voor te maken heb ik twee borden gemaakt. Twee witte houten platen had ik al. De meeste letters had ik nog liggen van de vorige keer dat ik borden heb gemaakt voor de zomermarkt. Ik moest alleen de datum en openingstijden nieuwe letters en cijfers uitsnijden.
Vervolgens alles op de platen vastplakken en er met een spuitbus zwarte verf overheen. En klaar zijn de borden. Hier onder enkele plaatjes.
Wel en daarmee heb ik het meeste wel geschreven. Niet zo heel veel nieuws deze keer. Maar zoals het er nu naar uit ziet heb ik de volgende keer wat meer te melden.
Morgen is het Hemelvaartdag en ben ik vrij. Nog geen idee wat ik ga doen. Het zal we zoals gewoonlijk gaan. Opstaan, uit het raam kijken en dan beslissen wat je kunt gaan doen.
Wel dat was het weer voor deze keer. Tot de volgende keer maar weer.